Een eigen webshop voor meer inkomsten

Wil je als vereniging meer inkomsten genereren dan alleen uit sponsoring dan is het wellicht handig om een eigen webshop te beginnen. Dit hoeft niet veel geld te kosten en veel kennis heb je ook niet nodig. Wel heb je voldoende tijd nodig om het goed te doen! En richt je het goed in, dan heeft de penningmeester er echt geen omkijken naar en kan het veel geld opleveren. De webshop kan uiteraard ook gebruikt worden voor het eenvoudig innen van donaties voor een bepaald doel of zelfs (achterstallige) contributie. De mogelijkheden: gebruik van SaaS of zelf maken.

Zelf maken

Voordelen

• Je bent flexibel in wat je laat bouwen
  • Jij kunt een unieke lay-out vormgeven

Nadelen

• Erg duur om te realiseren en ook duur in onderhoud
  • Aanpassingen vergt vaak weer een investering
  • Je hebt veel kennis nodig
  • De continuïteit is minder goed gewaarborgd.

Je moet hierbij een hosting partij zoeken, bijvoorbeeld Hostnet waar jij een domein (www.jouwdomein.nl) van afneemt en die voor de vereniging bijvoorbeeld Worldpress of Magento installeert. Dit zijn 2 van de bekendste CMS oplossing (Content Management Systeem) voor het maken en onderhouden van een webshop. Daarnaast moet er ook veel werk gestoken worden om uiteindelijk te kunnen laten betalen in de webshop. Je moet hiervoor dan ook nog een koppeling realiseren met een PSP (bijvoorbeeld Kassacompleet.nl van ING of Buckaroo) Lees deze blog ook maar eens.

Je gebruikt SaaS

SaaS staat voor Software as a Service. Dit betekent dat je met 1 software pakket een complete webshop online kan beginnen. Van het opzetten van de webshop tot en met het laten betalen en uitleveren van de producten. Lees hier meer over de pakketten. Ideaal voor een vereniging !

Voordelen

• Relatief goedkoop. Voor €200-€300 per jaar kun je al en mooie website realiseren
  • Je hebt echt niet veel kennis nodig
  • Alles bij 1 partij ondergebracht
  • Als je een beetje handig bent met een computer, dan kun je een site starten
  • Je kunt al kijken hoe en of het voor jou werkt door een gratis site te realiseren met bijvoorbeeld CCVshop of Starteeenwinkel.nl
  • Vanwege de eenvoud is de continuïteit beter gewaarborgd, omdat het beheer makkelijk overdraagbaar is (indien nodig)
  • Er kan al direct betaald worden, dus geen gedoe met een extra koppeling naar een betaalsysteem

Nadelen

• Je moet een bepaalde template gebruiken waarbinnen de site wordt vormgegeven
  • Je bent dus minder flexibel in hoe de site er uit komt te zien
  • Bevat vooral basale functionaliteit die je nodig hebt om een simpele webshop te starten. Het bevat dus niet veel ‘toeters en bellen.

Wil je meer weten of ondersteuning, stel ons een vraag.

’t kan nog makkelijker

Met JotForm kun je eenvoudig een bestelling laten doen. Geen gedoe en een uurtje werk. Lees onze blog over JotForm en oordeel zelf.