Wil je interactie op social media?

Een vereniging heeft verschillende stakeholders, groepen mensen die op 1 of andere wijze betrokken zijn bij de vereniging en ook een andere informatiebehoefte hebben. In het eerste deel hebben wij aangegeven welke stappen je zou moeten zetten om te komen tot een plan. Lees in dit deel waar je zoal aan moet denken wanneer je het communicatieplan uitwerkt en bepaalt welke social media je inzet voor welke doelgroep(en). Je hebt de doelgroepen vastgesteld, maar niet elke doelgroep is op dezelfde wijze goed te benaderen. Dit is met name afhankelijk van de leeftijd. Lees hieronder waarom.

4 Doelgroepen relevant

Ruigroknetpanel heeft een aardige indeling gepubliceerd. “Digitieners (14-20 jaar), Millennials (21-35 jaar) en Generatie X (36-55 jaar) weten feilloos met een smartphone om te gaan. Bij de Digitieners is het swipen met de paplepel ingegoten, Millennials zijn opgegroeid in een generatie met steeds meer digitale mogelijkheden en Generatie X is na wat aanvankelijke weerstand ook helemaal om. En dit laatste geldt ook voor steeds meer Babyboomers (56+), ook zij zijn behoorlijk digitaal. In totaal gebruikt 72% van de Nederlanders in 2016 internet via een smartphone, een aanzienlijke groei ten opzichte van 2015 geleden (65%).”

Communicatie via de smartphone is dus een essentieel onderdeel van het communicatieplan. Dan moet je aan WhatsApp of Facebook denken, maar ook aan Youtube, Twitter, Pinterest, Wechat, Snapschat en Instagram. Naast uiteraard de website die ook op een smartphone toegankelijk en bruikbaar moet zijn. Tja… je zult wellicht denken.. geen nieuws en nu de neiging hebben om weg te klikken, maar houd nog even vol en lees verder want de kern van de boodschap volgt nog.

Ieder z’n voorkeur

Facebook is al jarenlang de nummer 1 op het gebied van social media. Inmiddels (2016) ligt het actieve gebruik van dit netwerk op 79% van de Nederlanders. Alle bovenvermelde groepen maken er gebruik van. De manier waarop verschilt wel enorm. En hier moet dus rekening mee gehouden worden.

Digitieners, maar ook Millennials, gebruiken Facebook vooral passief. Ze plaatsen weinig berichten, reageren niet vaak op anderen en vinden het netwerk inmiddels maar erg ouderwets. Ze kijken wel vaak, maar van veel interactie is geen sprake meer. Hiervoor gebruiken ze vaak Instagram en Snapchat, netwerken die de oudere generaties nog niet ontdekt hebben.

Dit geldt ook voor Youtube. Youtube wordt veel meer gebruikt door jongeren dan ouderen. Veel Digitieners volgen ook vloggers op Youtube. Ouderen vinden dit vaak maar onzin.

De Babyboomers zijn juist erg actief op Facebook en reageren veel op berichten van anderen. Een ruime meerderheid is dagelijks op Facebook te vinden en ze gebruiken het netwerk vooral om gemakkelijk op de hoogte te kunnen blijven.

Medium per doelgroep

Betrek de jonge leden binnen de vereniging! Juist de jongere leden moeten bereikt worden. Probeer enkele leden van de jongere generatie verantwoordelijk te maken voor de berichtgeving op Social Media. Als Babyboomer heb je immers weinig affiniteit met bijvoorbeeld Instagram, waar waarschijnlijk veel jonge leden informatie uitwisselen.

Je kunt meer lezen over het gebruik van social media op de site van Newcom Research and Consultancy.