Stap over op pinnen en bespaar kosten
Pinnen levert extra inkomsten op

In veel sportkantines wordt alleen nog betaald met cash (biljetten en muntjes), maar dat is niet meer nodig en zelfs onwenselijk. Een contante transactie is vaak duurder dan pinnen. Lees hieronder waarom pinnen beter is.

Cash betalen heeft voor- en nadelen

Een kantine draaien zonder de aceptatie van contant geld is nog vaak iets waarover niet wordt nagedacht. Waarom eigenlijk niet, want contact geld is duur, het levert een veiligheidsrisico op en er verdwijnt zo nu en dan eens wat omzet. Geen struisvogelpolitiek graag.. Sommige sportverenigingen accepteren al geen contant meer vanwege het veiligheidsriciso (overvallen…)

Als je dit een brug te ver vindt kun je al wel starten met pinnen in de kantine, naast het accepteren van contant. Zo kunnen de leden er al aan wennen en zie je de voordelen in de praktijk.

De feiten: de kosten

Detailhandel Nederland heeft onderzoek gedaan naar de kosten van contant versus pinnen. Een contante betaling kost gemiddeld € 22 cent (onderzoek EIM, 2011). Je moet hierbij ook rekening houden met : kosten wisselgeld, kosten geldtransport, kosten afstorten, kosten geldverzekering, kosten randapparatuur en kosten rentederving kasgeld. En hier is niet eens in meegenomen dat geld zo af en toe verdwijnt (per ongeluk of niet..)

Pinnen kost rond de vijfhonder euro per jaar voor een huurautomaat incl. transacties. Je kunt hier meer informatie vinden over de kosten van de pinpaketten.

Wellicht kan je de kosten drukken door een sponsor mee te laten betalen? Wist je dat de leverancier van de betaalautomaat vaak een boodschap kan laten afdrukken op de pinbon? Bijvoorbeeld een boodschap van een sponsor. Wellicht trekt dit de sponsor over de streep.

De feiten: omzet verhogend

Uit onderzoek is ook gebleken dat de omzet wordt verhoogd wanneer je mensen laat pinnen. Er hoeft niet gelet te worden of men wel voldoende geld in de portemonnee heeft en geeft sneller nog een rondje..

De voordelen van pinnen op een rijtje

Voor de club:

• extra manier van betalen
  • meer service voor leden en bezoekers

Voor het gemak:

• barmedewerkers hoeven minder te tellen na de dienst en dragen minder verantwoordelijkheid
  • leden vinden het prettig en gemakkelijk om te pinnen

Voor de veiligheid:

• minder kans op inbraken en minder kans op overval tijdens geldtransport naar de bank

Voor de bestuurder

• Overzichtelijke administratie
  • Meer omzet
  • Gemakkelijker innen contributie en boetes
  • Minder kosten (dus geld over voor andere zaken),
  • De kans op kasverschillen is kleiner
  • Er is minder kans op vals geld
  • Je hebt minder werk (kascontrole etc.)
  • De kans op fraude is minder groot (onderschat dit niet!)

Bron: Stichting Bevorderen Efficient Betalen.