Hoe je leden motiveert om iets te kopen voor je vereniging
Hoe je leden motiveert om iets te kopen voor je vereniging

Wil je extra geld verdienen voor je vereniging? Dan is affiliate marketing een geweldige bron van extra inkomsten. Zo kunnen leden of andere geïnteresseerden iets kopen voor je club. Een ander voorbeeld is het partnerprogramma van BOL.

Het liefst wil je dat zoveel mogelijk mensen iets voor je vereniging kopen. Maar hoe zorg je daarvoor?

Een van de beste methodes is het schrijven van een motiverende tekst, waarin je de lezers vraagt iets te kopen. Die tekst kun je als e-mail naar alle leden sturen. En op je social media plaatsen.

Deze vorm van communicatie noemen we copywriting. In dit blogbericht leg ik je de basis uit, zodat je zelf een motiverende tekst kunt schrijven.

Tip: copywriting is nauw verwant aan marketing of sales. Iemand met ervaring daarin schrijft waarschijnlijk de beste brief.

Houd in je communicatie rekening met het volgende

Het draait om emotie

Het doel van je tekst is niet dat je leden iets kopen voor je vereniging

Je doel is dat je leden zich geroepen voelen te helpen, door iets voor je vereniging te kopen.

Je motiveert je leden door een beroep te doen op hun emoties. Hoe beter je dat doet, hoe groter de kans dat ze helpen. Benoem dus vooral de voordelen voor je leden.

Schrijf zoals je praat

Gebruik spreektaal en schrijf niet zoals je op school hebt geleerd. Vind je dit lastig, pak dan je smartphone en gebruik de voice recorder. Vertel wat je wilt zeggen. En maak er later een tekst van.  

Houd je communicatie dus lekker informeel. Alsof je tegen een vriend praat.

Spreek je leden aan met je

Gebruik zoveel mogelijk ‘je’, zodat je leden zich aangesproken voelen. De tekst draait uiteindelijk om je leden. Niet om jou of je vereniging.

Houd het kort

Kun je iets in 5 woorden zeggen, in plaats van 12? Doe dat dan. Houd het zo kort mogelijk. Je hoeft ook niet alles uitgebreid uit te leggen. Kort en krachtig is prima. Je tekst hoeft niet langer dan 1.5 A4 te zijn.

Gebruik voldoende alinea’s en witregels

Je tekst moet makkelijk te lezen zijn en niet als een zware opgave lijken. Dat bereik je door veel alinea’s en witregels te gebruiken.

7 stappen om een motiverende tekst te schrijven

Volg de volgende 7 stappen om structuur in je tekst aan te brengen. Met deze stappen haal je het maximale uit je communicatie.

Onderaan dit blogbericht vind je een voorbeeld waarin alle stappen uitgewerkt zijn. Om het zo goed mogelijk te begrijpen, is het handig om het voorbeeld ernaast te houden (print het bijvoorbeeld uit).

1. Wek de interesse met een boeiende titel

De titel van je e-mail is ontzettend belangrijk en beïnvloedt hoeveel mensen je tekst lezen. Je titel heeft één doel: ervoor zorgen dat de ontvanger je e-mail opent en leest.

Vraag in je titel niet direct om hulp of om iets te kopen. Dat schrikt mensen af.

Je schrijft het beste een titel die de interesse wekt, zoals: “Doe je mee aan deze leuke actie?”

Uiteraard moet je titel iets met je tekst te maken hebben. Soms is het ‘t makkelijkste om je titel achteraf te bedenken.

2. Spreek je leden direct aan en vertel een verhaal

Schrijf eerst een zin waarin je de leden direct aanspreekt. Zo weten ze gelijk dat het over hen gaat. Grote kans dat ze dan doorlezen.

Vertel daarna een verhaal:

  1. leg uit wat je voor je leden wilt betekenen;
  2. wat je leden daaraan hebben;
  3. en waarom dat nu niet lukt.

Stel je bent een voetbalvereniging (zie voorbeeld). Je hebt geld nodig om een aantal zaken te organiseren (a), want dan kunnen de leden maximaal genieten van hun lidmaatschap (b). Maar omdat de inkomsten van je vereniging dalen, is dat lastig (c).

3. Leg uit hoe je leden kunnen helpen

Hier leg je uit dat je leden je kunnen helpen door iets te kopen voor de vereniging.

4. Beschrijf het voordeel voor je lezer

Beschrijf waar je het geld aan uit wilt geven (zo specifiek mogelijk).

En het belangrijkste: wat hebben je leden eraan? Beschrijf dus het emotionele voordeel voor je leden. Je mag daarbij best specifiek en creatief zijn (zie voorbeeld).

Probeer je dus echt in je leden te verplaatsen en te benoemen hoe zij er zelf beter van worden. Dit is het meest overtuigende gedeelte van je tekst.

Je vat dit het beste samen in een aantal bulletpoints.

5. Beschrijf hoe je leden er blijvend plezier aan beleven

Wat is ver in de toekomst een voordeel voor je leden? Of beschrijf een algemeen voordeel, waarmee je de vorige voordelen samenvat.

6. Haal bezwaren of zorgen weg

Misschien vraagt iemand zich af of iets kopen via de vereniging duurder is. Haal die zorg weg door aan te geven dat ze altijd hetzelfde bedrag als in de winkel betalen.

7.  Vraag of ze willen helpen

Pas op het einde vraag je of je leden willen helpen. Hier geef je ook de URL van je website of actiepagina. Stuur je een e-mail, maak er dan een klikbare link van.

Tot slot bedank je ze. En wens je leden ook veel winkelplezier (zie voorbeeld). Iets kopen is namelijk leuk (emotioneel voordeel).

Helemaal onderaan kun je nog een PS (postscript) toevoegen. Bijvoorbeeld om je leden eraan te herinneren dat ze ook in de toekomst iets kunnen kopen.

Volg de e-mail later nog eens op

Stuur na een aantal maanden een e-mail waarin je aangeeft hoeveel geld je tot dan toe hebt opgehaald. En bedank je leden voor hun bijdrage. Zo geef je bovendien een subtiele herinnering om iets te kopen. Vergeet niet om de URL weer toe te voegen (klikbaar).

Vervolgens kun je de eerste e-mail nog eens toevoegen, voor de leden die ‘m niet gezien hebben.

Voorbeeldtekst vereniging

Gebruik dit voorbeeld om je eigen tekst te schrijven. En leg het naast de 7 stappen.

Kopieer gerust stukken die je zelf kunt gebruiken.

[1] Titel: Doe je mee aan deze leuke actie?

Hallo [naam],

[2] Jij bent als lid het allerbelangrijkste voor onze vereniging. We hopen dan ook dat je met veel plezier lid bent.

We doen er alles aan om je een leuke tijd te geven. Maar helaas hebben we op dit moment weinig inkomsten, waardoor we een aantal dingen niet voor je kunnen doen.

Daarom hebben we een leuke actie bedacht.

[3] Je kunt nu via onze website iets kopen bij diverse winkels, zoals [voorbeelden]. Als je dat doet, ontvangen we een bepaald percentage van het aankoopbedrag.

Je helpt ons daar enorm mee, want met je aankoop kunnen we:

  • de velden blijven onderhouden, zodat je niet op een afgetrapt veld speelt en lekkere slidings blijft maken.
  • nieuw trainingsmateriaal aanschaffen. Zo kunnen we je een geweldige, intensieve training geven, waardoor je een betere voetballer wordt. En daarna nog meer zin hebt in een biertje in de kantine. 😉
  • een extra sportevenement voor jou en je kinderen organiseren. Dit wordt een gezellige en sportieve dag waarop je samen met je dochter of zoon tegen andere teams speelt.

[5] We willen dat je als lid zoveel mogelijk plezier haalt uit je lidmaatschap. Koop je iets voor onze vereniging, dan help je ons dit te blijven garanderen in de toekomst.

[6] Let op: als je iets koopt via onze website, betaal je hetzelfde bedrag als in de winkel. Een percentage daarvan wordt aan ons uitgekeerd. Je betaalt dus nooit meer dan normaal!

Dus, als je toch al iets wilde kopen, doe het dan via onze website.

[7] Wil je ons helpen?

Neem dan een kijkje op [URL].

En vraag ook zeker je familie en vrienden om te helpen.

Bedankt! En veel winkelplezier. 😉

Groetjes van [je vereniging].

PS Deze actie blijft voor lange duur geldig. Koop dus ook in de toekomst iets via onze website. Zo kunnen we er alles aan doen om je een fijne tijd bij onze vereniging te geven.


Deze blog is tot stand gekomen met de hulp van SterkeContent. Wil jij verenigingen ook helpen? Stuur ons dan een mailtje.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Voor ons cookiebeleid, ga naar https://helpeenvereniging.nl/cookie-beleid/

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten