Kopen voor de club

Wij hebben in diverse posts aandacht besteed aan affiliate marketing
Daarmee kan de vereniging extra geld verdienen. Het werkt simpel. De vereniging plaatst 1 of meerdere advertenties op de eigen website of gebruikt een speciale actiepagina. Als er via deze advertenties iets wordt gekocht, dan krijgt de vereniging een vergoeding die bestaat uit een percentage van het aankoopbedrag. Kopen voor de club levert geld op voor de vereniging.

Het is goed om te weten dat er eigenlijk 2 manieren zijn voor ’t geld  verdienen aan het adverteren: met of zonder tussenpartij.

Een tussenpartij gebruiken

In dit geval maak je gebruik van een affiliate netwerk. Er zijn dan 2 opties: in 1 keer toegang tot veel adverteerders krijgen of per adverteerder toegang krijgen.

Krijg in 1x toegang

Optie 1. Je sluit je aan bij 1 of meerdere bedrijven die het mogelijk maken om in 1 keer toegang te krijgen tot veel adverteerders, zoals Kopen voor je club,  Ads To Sport of Sponsorkliks. Vaak zijn dan alleen advertenties van bekende merken beschikbaar. Als je voor deze optie kiest om te adverteren, dan hoef je maar 1 keer een aanpassing in de website van de vereniging te doen.

Voorbeeld: de site van Stormvogels die gebruik maakt van Sponsorkliks. Een ander voorbeeld is de actiesite van AVR69 die zaken doet met Kopen Voor je Club.

Aansluiten per adverteerder

Optie 2. Als je toegang wilt tot veel meer adverteerders dan sluit je je hiervoor aan bij een platform zoals DaiyconTradetracker of Awin. Je kunt dan gerichter zoeken naar een adverteerder die perfect aansluit bij de actie die je wilt opzetten. Nadeel hierbij is dat je je voor elke adverteerder apart moet  aanmelden. Per adverteerder moet je ook een aparte HTML code in de site van de vereniging integreren. Best lastig wanneer je afhankelijk bent van een dure webmaster en wanneer er niemand binnen de vereniging beschikbaar is die dit kan doen.

Een voorbeeld van actie

Als je gebruikt maakt van TradeTracker, dan kun je ook toegang krijgen tot iBood. Deze webshop keert zo’n 4% uit.  Hieronder vind je een voorbeeld van een generieke banner. Als je er op klikt dan kom je uit bij de homepage van iBOOD.

TradeTracker

Meld je nu gratis een en ga aan de slag. ’t kost niets, maar het levert wel wat op. Probeer het uit!

De vergoeding van de tussenpartij

Wanneer de vereniging gebruikt maakt van een tussenpartij, dan zorgt deze er dus voor dat je maar 1 keer iets hoeft te doen om toegang te krijgen tot heel veel adverteerders (webshops van bijvoorbeeld HEMA, Bol, TUI etc.). Je zult begrijpen dat de tussenpersoon hiervoor altijd een vergoeding vraagt. Dit is een deel van de door de webshop uitgekeerde vergoeding. Zo keert bijvoorbeeld Ads To Sport 50% van de inkomsten uit en Sponsorkliks 75%.

Een voorbeeld. Je plaats een advertentie op de site door gebruik te maken van Sponsorkliks. De bezoeker van jouw site klikt eerst op de banner van Sponsorkliks, daarna op het logo van BOL.com en komt zo automatisch terecht op de site van BOL. Wanneer hij of zij dan ook iets koopt voor 400 euro, dan keert BOL bijvoorbeeld 4% van bedrag uit aan Sponsorkliks. De opbrengst is dan 16 euro voor Sponsorkliks. Hiervan wordt dan 75% (12 euro) uitgekeerd aan de vereniging die de aankoop via de site mogelijk heeft gemaakt.

Geen tussenpartij mogelijk

Een andere mogelijkheid is om je als vereniging direct aan te melden bij een adverteerder, zoals bijvoorbeeld door gebruik te maken van het partnerprogramma van BOL. Er is dan geen sprake van een tussenpartij en je ontvangt de vergoeding rechtsreeks van BOL. Dit scheelt in het voorbeeld van Ads To Sport dus de helft ! Ook hiervoor geldt dat je per adverteerder waar je zaken mee doet een code moet integreren in de website van de vereniging.

Code plaatsen is een moetje

Voor het plaatsen van advertenties op de site moet je dus iets doen. Daar ontkom je niet aan. Je moet een stukje HTML code plaatsen op 1 of meerdere pagina’s van de site van de vereniging. Dit is niet moeilijk, maar je moet natuurlijk wel snappen hoe dit werkt. Als de site van de vereniging een pakket gebruik zoals Worldpress en de vereniging een eigen beheerder heeft, dan is het al wat makkelijker dan wanneer je als vereniging afhankelijk bent van een externe webmaster die geld vraagt voor elke wijziging.

En dan een keuze maken

Wanneer je overweegt om met advertenties extra geld te verdienen, dan is het dus belangrijk om een afweging te maken tussen:

• Het deel van de inkomsten dat naar de tussenpersoon gaat; 80% van de inkomsten is veel beter dan slechts 50% toch?
  • Het aantal adverteerders die de tussenpersoon beschikbaar heeft; een tussenpersoon die grote namen biedt zoals BOL, HEMA, TUI is altijd nog beter dan een tussenpersoon die alleen B-merken kan bieden.
  • Het gemak waarmee geintegreerd kan worden met de website van de vereniging; slechts 1x code plaatsen of voor elke adverteerder?
  • Een gerichte actie met een kleinere adverteerder, of altijd maar adverteren met een A-merk.

’t Ene sluit overigens ’t andere niet uit. Je kunt gebruik maken van Daisycon voor speciale acties, je direct aanmelden bij het partnerprogramma van BOL of Wehkamp en daarnaast kun je gebruik maken van Sponsorkliks, Kopen Voor Je Club of Ads To Sport. Begin klein, maar denk groot.

Kopen voor je club, 80% naar de club

Wij hebben een platform gevonden dat 80% van de inkomsten uitkeert aan de club. Beter dan 50 of 75% toch? Ga naar Kopen voor je club en ontdek wat dit platform te bieden heeft.

Er wordt een speciale actiepagina ontwikkeld in de kleuren van de vereniging. Hier hoeft de vereniging niets voor te doen. Volgens ‘Kopen voor je club’ kost het geen geld, moeite en tijd.

Er wordt ook een banner (stukje HTML code) geleverd die je moet plaatsen op jouw website. Hiermee wordt de actuele stand weergegeven van de opbrengst en een link naar de actiepagina. Hiervoor moet je dus iets wijzigen op jouw site.

De bezoekers die via de eigen actiepagina gaan kopen, sparen tot wel 8% van elke online aankoop voor je club bij grote webwinkels zoals Coolblue, Wehkamp, Booking en Bijenkorf. Ga hier eens kijken voor de aangesloten webwinkels.

De webwinkels geven hiervoor een vergoeding van enkele tot soms wel tientallen euro’s per aankoop aan ´Kopen voor je Club’.  Van de totale vergoeding wordt 80% uitgekeerd aan jouw vereniging.

Pay per click

Wanneer er een aankoop wordt gedaan via de site van de vereniging, dan wordt het ook wel het ‘Pay per sale’ model genoemd. Hierboven wordt dit model beschreven.

Er is ook een model waarbij je al geld verdient wanneer er op een advertentie wordt geklikt. Dit levert slechts een paar cent per click op, maar dit kan al aardig oplopen. Lees onze post over Google Adsense als je hierover meer wilt weten.

Comments are closed.