Jottem, hier is JotForm

Wel eens van JotForm gehoord? Mogelijk niet, want Google Forms is het eerste waar je vaak aan denkt als je een formulier wilt maken. Maar JotForm is een fantastische tool om binnen een vereniging bepaalde processen te verbeteren of extra inkomen te krijgen. En bij beperkt gebruik is het helemaal gratis! Lees hieronder wat je zoal met Jotform kan doen.

Informatie verzamelen

Het inrichten van de informatievoorziening is vaak net als een verkeerssituatie. Waar moet de informatie naar toe, via welke afslag en wanneer? Hoe voorkom je dat je in cirkeltjes blijft ronddraaien zonder eindresultaat en hoe voorkom dat de informatie te lang onderweg is naar de juiste persoon? Je kunt gebruik maken van gratis software die werkt met conditional logic en e-mail notificaties en autoresponders. Hiermee wordt het mogelijk om binnen een vereniging processen te optimaliseren waarbij er minder informatie kwijt raakt, de informatie gestructureerd wordt verzameld en altijd bij de juiste persoon aankomt. JotForm is een goed voorbeeld van handige software. En bij beperkt gebruik is het ook gratis. Daarnaast kan het ook helpen om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming omdat je beter zicht hebt en houdt over de gegevens.

Wat kun je zoal met JotForm

Je kunt berekeningen uitvoeren en je kunt, nadat een formulier is ingevuld, automatich meerdere mailtjes laten sturen (notificaties en autoresponders).
Het is mogelijk om het formulier heel eenvoudig te integreren in de website van de vereniging.
JotForm maakt het mogelijk om zelf je eigen layout te maken.
Met een weblink (URL) kun je alle aanvragen in Excel downloaden. Super makkelijk.
Er zijn nog veel meer handige functionaliteiten die je met plugins kunt integreren in formulieren.
JotForm ondersteunt conditional logic. Als er een bepaald gegeven is ingevuld, wordt een bepaalde actie gestart.

Gegevensbescherming?

Per 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU. Jotform heeft zich ook op deze nieuwe regelgeving voorbereid. Kijk hier maar eens.

Hulp nodig ?

Binnen het netwerk van Helpeenvereniging zijn vrijwilligers actief die kunnen helpen bij het ontwikkelen van applicaties m.b.v. JotForm. Heb je een vraag, stel deze dan op onze site.

Voorbeeld: shirtjes verkopen

Je wilt natuurlijk als vereniging de begroting op orde houden door inkomsten te genereren. En niet alleen uit contributie of donaties. Dat kan eenvoudig zonder dat je een webshop hoeft in te richten waarvoor veel meer tijd nodig is. Wil je producten verkopen met een leuke marge? Bijvoorbeeld een shirtje of merchandise. Kijk dan hier naar een mooi voorbeeld.

Voorbeeld: declareren

Dit is een simpele voorbeeld applicatie om het declaratieproces te verbeteren. Door gebruik te maken van de fotocamera op de smartphone. Een vereniging heeft ons gevraagd een formulier op te leveren waarmee declaraties kunnen worden gedaan waarbij automatisch in de mailbox van de penningmeester de declaratie met een kopie van de factuur of de kassabon wordt meegestuurd. Simpel en effectief en scheelt veel tijd, zowel voor de persoon die declareert en de administratie. Het gaat bij betreffende vereniging om honderden kleine declaraties, dus tel uit de winst. Kijk hier naar het voorbeeld.

Comments are closed.