Organiseer een Heitje voor een Karweitje

Geld inzamelen kan op heel veel manieren. Zo kun je een crowdfunding actie opstarten of geld inzamelen door een rommelmarkt te organiseren. Mogelijkheden genoeg, maar voor elke actie geldt dat er tijd ingestoken moet worden. Vaak veel tijd. En naast eigen tijd heb je natuurlijk ook vrijwilligers nodig. Hoe kun je de leden inzetten om voor jouw vereniging geld in te zamelen ? Wat dacht je van ’t principe “een heitje voor een karweitje”?

Weet jij waar het woordt heitje vandaan komt? Hier volgt een geinig weetje. Het Jiddische woord hei betekent ‘vijf’; het gaat terug op de vijfde letter van het Hebreeuwse alfabet, hee, die ‘vijf’ als getalswaarde heeft. Het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands (EWN) vermeldt dat heitje oorspronkelijk een Bargoens woord is. Het is een verkorting van heitbas (‘vijf stuivers’). Een heitje was dus een kwartje. ‘Een heitje voor een karweitje’ was ooit een slagzin voor een actie in de jaren vijftig waarbij padvinders allerlei klusjes deden om geld in te zamelen. Dankzij deze slagzin raakte heitjealgemeen bekend. Bron: Onze Taal

Voor een kwartje komen we ons bed niet meer uit. In de jaren vijftig kon je er misschien nog iets mee komen maar nu moet een karweitje toch echt een paar tientjes op leveren.

Benut het collectief

0

Binnen de vereniging zijn er veel werkzame leden, die elk een eigen beroep uitoefenen. Soms hebben ze ook zelf een eigen bedrijf.

Van glazenwasser tot accountant. Kappers, boekhouders, schilders, stratenmakers, financieel experts etcetera. Stel je nu eens voor dat je deze leden een uurtje per kwartaal tegen betaling zou kunnen inzetten en dat deze betaling de clubkas ingaat. Geinige gedachte niet? Een heitje voor de vereniging door het doen van een karweitje ! En dan niet voor een eurootje maar voor een redelijke prijs. Hier een paar tips om dit te organiseren.

Bepaal een thema

Bedenk een thema voordat je gaat inventariseren wie kan en wil meedoen. Je kunt verschillende thema’s bedenken die ook seizoensgebonden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een actie opzetten per kwartaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan volgende thema’s: Tuinonderhoud, Onderhoud aan ‘t huis, Advies op maat, Sport clinic, etc.

Een thema helpt bij de communicatie. Bij het zoeken naar vrijwilligers die een karweitje willen doen en bij het zoeken naar de opdrachtgevers voor het karweitje.

Stel een bedrag vast

Wij adviseren een minimum bedrag voor het karweitje vast te stellen, want je wil niet veel werk op de hals halen voor het incasseren van een paar euro. Wat dacht je van 25 euro?

Bereid de communicatie voor

In een artikel op onze site hebben wij verteld hoe je jouw leden kunt motiveren om iets te kopen voor je vereniging, zodat een deel van de omzet naar de vereniging gaat. Dit geldt ook om leden te motiveren een karweitje voor een heitje te doen. Geld inzamelen met vrijwilligers draait allemaal om emotie!

Communicatie

Schriftelijke communicatie is belangrijk

In de schriftelijke communicatie moet je bij de lezer op gevoel inspelen. Je moet schrijven zoals je praat, spreek de leden aan met je en houd de communicatie kort en bondig.

Mondelinge communicatie is key!

Beter is het toch om de leden persoonlijk aan te spreken, zodat je jouw verhaal kan doen en enthousiaste professionals kunt werven. Met of zonder eigen bedrijf. Tijdens een gesprek kom je er ook achter wat werkt en wat niet, wanneer iemand wel en niet wil meewerken. Dit inzicht kun je dan weer gebruiken om de communicatie te verbeteren door de argumenten te benadrukken waarom iemand wel wil meewerken.

Maak een plan

Denk dus goed na over de communicatie en welk medium je wilt inzetten. ‘t Valt of staat met goede communicatie. Maak een plan! Dit is geen rocket science, maar het wordt wel vaak vergeten.

Denk na over de tegenprestatie

Voordat je gaat communiceren moet je ook even nadenken over de tegenprestatie die je wilt vertellen aan de vrijwilligers die de karweitjes uit gaan voeren, want helaas wil men toch het vooruitzicht op harde pecunia hebben.

Meer potentiële klanten voor de ondernemer!

Een van de argumenten die je kunt gebruiken om leden te motiveren mee te doen is dat zij hun netwerk met potentiële klanten kunnen vergroten als zij een eigen bedrijf hebben. Een eigenaar van een klusbedrijf kan een karweitje doen tegen een redelijk maar aantrekkelijke vergoeding die eerst naar de club gaat. Daarna kan er een vervolgopdracht worden afgesproken die in zijn eigen portemonnee terecht komt.

Korting geven?

Je kan iemand motiveren door een financiële vergoeding af te spreken waardoor de vrijwilliger en de vereniging er beter van worden.

Stel er wordt een afspraak gemaakt om onkruid te verwijderen. Kan iedereen zou je denken. De vergoeding die wordt afgesproken is 30 euro. Deze 30 euro wordt als donatie overgemaakt aan de vereniging. Van deze 30 euro wordt bijvoorbeeld 25% als korting op de contributie gegeven. De vrijwilliger betaalt 7,50 minder contributie en de vereniging krijgt 22,50 dus netto aan donaties binnen. Hier moet je wel duidelijk over zijn in de communicatie..

Maak er een wedstrijd van!

Je kunt er ook een wedstrijdcomponent inbrengen. Je kunt bijvoorbeeld per kwartaal al het geld dat is verdiend aan donaties optellen en daarvan 25% uitkeren aan de 5 leden die het meeste hebben opgehaald, tot maximaal de totale jaarlijkse contributie som. Gooi er een clubtenue tegen aan om het nog aantrekkelijker te maken.

Wees creatief om vrijwilligers te motiveren. Je kunt vast nog wel wat anders verzinnen.

Win een wedstrijd

Zoek vrijwilligers die het karweitje doen

Als je een thema hebt bepaald en je weet wat en hoe je gaat communiceren, dan kun je op zoek naar professionals binnen de vereniging die een beroep uitoefenen die bij het thema past.

Professionals die zelf lid zijn of familie, een vriend of kennis van een van de leden. Maakt niet uit.

Overigens moet je de term “professional” bij sommige thema’s niet te letterlijk nemen, want je kunt ook vrijwilligers zonder diploma of werk vinden om klusjes in en om het huis te doen. Niet alleen professionele hoveniers kunnen gras maaien. Toch?

Gebruik Social Media

Je kunt zelf wel verzinnen hoe je de leden kunt bereiken via Social media, zoals Facebook of Instagram. Via mail of de Whatsapp groepen. Maar vergeet dus niet om ook tijd te besteden om mensen aan te spreken. ’t gaat echt niet los als je denkt dat je dit vanuit de luie stoel achter een laptop kunt regelen.

Trek de aandacht

Als je de aandacht wilt trekken door het plaatsen van advertenties op Social media of in de kantine van de vereniging, neem dan volgende tips in acht.

Help een vereniging

Zoek opdrachtgevers voor het karweitje

Super fijn natuurlijk als je vrijwilligers hebt gevonden die karweitjes willen doen, maar je hebt natuurlijk wel opdrachtgevers nodig. Begin in eerste instantie deze te zoeken binnen de vereniging. Dan is de gunfactor het grootst. Zo kun je binnen de vereniging de opdrachtgever van het karweitje die het heitje betaalt makkelijk koppelen aan de vrijwilliger die het karweitje uitvoert.

Neem ook nu de tips in acht voor optimale communicatie.

Je moet wel registreren wie welk karweitje aanbiedt voor welk bedrag. Dit is nodig om later af te kunnen rekenen. Houd hier rekening mee.

En nu ...geld inzamelen!

En dan nu eindelijk het moment suprême. ’t Geld inzamelen. Belangrijk is het om vooraf na te denken hoe je betaald wil worden. Maar ook moet je rekening houden met de  belasting. Vraag advies aan de penningmeester om te voorkomen dat er gedoe ontstaat. De vereniging kan facturen sturen voor “donaties” ter grootte van het bedrag van het karweitje. Dit moet je niet doen voor een paar euro’s, want dat is onzin. Vandaar dat je een minimumbedrag moet afspreken.

Wat vind je hier van? Deel jouw idee of ervaring en help anderen verenigingen.