Adverteren met Google Ad Grants

Elke maand $10.000 krijgen om te adverteren op Google met Google Ad Grants, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Gelukkig is het wel echt, al hangen er behoorlijk wat voorwaarden aan vast. In dit artikel vertellen we jou alle ins en outs, waarop je moet letten en waaraan je moet voldoen bij Google Ad Grants.

Wat is Google Ad Grants?

Sinds 2013 heeft Google het Grants programma. Hiermee doneren ze klikbudget aan ruim 35.000 geselecteerde non-profitorganisaties wereldwijd. Het programma werkt via Google Adwords, het online advertentieprogramma van Google. Het enige verschil is dus dat je geen klikbudget hoeft te kopen, maar dat je met een Google Ad Grants account tot $10.000 (ongeveer €9.000) per maand krijgt.

Hoe werkt het?

Het werkt precies hetzelfde als adverteren met Google AdWords. Zoekt iemand bij Google op bepaalde zoekwoorden of zoektermen, dan toont Google resultaten van websites waarop hierover informatie staat. In de meeste gevallen zijn de eerste zoekresultaten betaalde advertenties.

In AdWords geef je aan op welke zoekwoorden en zoektermen jij gevonden wilt worden. Per keer dat men op jouw link klikt, betaal je een x-bedrag aan Google.

Wanneer kom je in aanmerking voor Ad Grants?

Om in aanmerking te komen moet je aan deze eisen voldoen:

• Je organisatie is in Nederland gevestigd.
  • Het is een stichting, vereniging of kerkelijke organisatie.
  • Er is sprake van een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) of SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instelling) status.
  • De vereniging heeft een TechSoup account.
  • Je bent aangesloten bij Google for non-profits.
  • De vereniging heeft een kwaliteitsvolle website, die aan de gestelde eisen voldoet.

Kun je deze allemaal afvinken? Dan mag je hier aanmelden. Let wel erg goed op bij het invullen van de antwoorden. Fouten zijn vaak niet te herstellen, waardoor je een nieuw account moet aanmaken.

Google Ad Grants: de regels

Uiteraard horen er ook regels bij het gebruik van Google Ad Grants. Sinds 1 januari 2018 zijn deze zelfs een stuk verscherpt en best pittig geworden.

CTR van minimaal 5%

Google stelt dat de gemiddelde CTR voor je gehele AdWords account minimaal 5% moet zijn. De CTR is de klikfrequentie: de verhouding tussen het aantal keren dat jouw advertentie wordt vertoont en het aantal keren dat er op geklikt wordt. Haal je twee opeenvolgende maanden geen 5%? Dan deactiveert Google je complete account.

Kwaliteitsscore van minimaal 3

Google berekent voor elk zoekwoord dat je gebruikt een kwaliteitsscore (schaal van 1 tot 10). Al je zoekwoorden moeten een kwaliteitsscore van minimaal 3 hebben. Google berekent deze score aan de hand van een aantal factoren, de belangrijkste zijn:

• De relevantie van je advertentie.
  • De gebruikerservaring op de bestemmingspagina.
  • De te verwachten CTR.

Kijk dus vooral naar de volgende punten:

• Creëer advertenties met zoekwoorden die echt relevant zijn voor jouw doelgroep.
  • Laat je zoekwoorden ook terugkomen in je advertentietekst en je landingspagina.
  • Kies de juiste landingspagina uit: een die werkelijk aansluit bij de tekst van de advertentie en waar je de antwoorden/oplossingen vindt die de advertentie belooft.

Relevante zoekwoorden

Je moet er niet alleen voor zorgen dat je zoekwoorden gebruikt waarop je weet dat mensen zullen zoeken. Ze moeten ook relevant zijn voor jouw vereniging. Bovendien mogen de zoektermen niet te breed zijn, denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘stichting *plaatsnaam*’ of ‘doneren goed doel’. Ook een enkelvoudige zoekterm mag niet meer, zoals ‘stichting’ of ‘katten’. Uitzondering daarop zijn medische termen en merknamen.

Let op: je mag niet adverteren met een merknaam die je niet bezit.

Minimaal 2 actieve advertentiegroepen, 4 advertenties en 2 sitelinks

Een Grants campagne moet minimaal 2 advertentiegroepen bevatten, waarin minstens 2 advertenties staan. Een advertentiegroep is een cluster van zoekwoorden met eenzelfde onderwerp. Advertenties in die groep gaan dus over dat onderwerp.

Je bent ook verplicht om minimaal 2 actieve sitelinks toe te voegen. Dit zijn links die leiden naar een specifieke pagina op jouw website. De homepagina telt niet mee.

Tips voor een optimaal gebruik

Bovenstaande klinkt allemaal behoorlijk streng en misschien zelfs moeilijk haalbaar. Maar langs de andere kant kan een advertentiebudget van ongeveer €9.000 per maand natuurlijk veel verschil maken. Om alles correct in te stellen en onder de knie te krijgen, is hulp van een professional wellicht een goede investering.

Ik geef je verder nog enkele tips mee om je Google Grants account optimaal te gebruiken:

• Zorg dat je geen meldingen mist. Zet minimaal de kritieke meldingen aan.
  • Neem deze meldingen ook serieus. Na een waarschuwing kan al snel een deactivering volgen. Als dat gebeurt, moet je een aanvraag indienen om je account opnieuw te activeren. Is het druk, dan kan dat tot 10 werkdagen duren.
  • Wees actief bezig me je Google Grants account. Check onder andere regelmatig je CTR en houd in de gaten welke zoekwoorden het goed doen en welke net niet.
  • Probeer een CTR te halen van (ruim) meer dan 5%. Zo heb je marge als het even minder gaat, omdat je bijvoorbeeld een nieuw zoekwoord toevoegt.
  • Wees voorzichtig wat betreft ‘brede’ zoektermen. Het is een vaag begrip, maar je wilt er niet voor gedeactiveerd worden.

Lees ook ons artikel over Google Adsense

Dit artikel is geschreven door tekstbureau

VENEFICA