Een money machine voor de vereniging?

Al eerder hebben wij een post geplaatst over het nut van een webshop. We hebben daarbij ook aangegeven dat het helemaal niet zo moelijk is om een webshop te maken, wanneer je gebruikt maakt van een totaaloplossing. Hiervan zijn er veel te krijgen op internet. Voorbeelden zijn: CCV shop, Starteenwinkel en Jimdo. Kwestie van een dagje klussen achter de PC en je hebt een webshop voor de vereniging. Laat je niet afschrikken omdat je denkt dat je een programmeur moet zijn om dit te kunnen. Is echt onzin. Maar het wordt echt niet zomaar een money machine voor de vereniging.

Voordat je begint aan een shop, is het noodzakelijk dat er een plan is. Een grote valkuil is het om gewoon maar te beginnen. Je komt dan van de koude kermis thuis. Aan de andere kant hoeft een simpele webshop tegenwoordig helemaal niets te kosten dus financieel hoeft er geen man overboord te zijn.

De webschop als money machine? Maak een plan voordat je er aan begint.

Eerst een plan, dan de uitvoering

Belangrijke vragen die de vereniging moet beantwoorden, voordat ze aan een webshop begint, zijn hieronder op een rijtje gezet.

Wat is het doel?

Wat is het doel van de site eigenlijk? Probeer de doelstelling te kwantificeren. Uiteindelijk gaat het er om dat er geld wordt verdiend en/of wordt gedoneerd.

Hoe ga je het doel bereiken?

Ga je ingezamelde 2e hands producten aan de man brengen ? Je kunt ook gesponsorde artikelen verkopen, of de producten en diensten voor het goede doel veilen op de site. Je kunt ook makkelijk donaties voor een specifiek doel ophalen in de webshop. Veel is mogelijk.

Je kunt de shop zelfs gebruiken om sponsoring te “verkopen” . Bijvoorbeeld reclameborden of advertentieruimte op de site. Het voordeel zit hem dan vooral in de financiĆ«le afwikkeling die volledig geautomatiseerd is. Een persoonlijke aanpak voor het krijgen van sponsors is natuurlijk veel effectiever. Vooral fijn voor de penningmeester dus.

Het verkopen van het lidmaatschap behoort zelfs ook tot de mogelijkheden! Je verkoopt het lidmaatschap en je vraagt ter identificatie 50cent over te maken of je incasseert dat automatisch via iDEAL. Heb je ook direct veel andere gegevens in electronische vorm beschikbaar, zoals NAW. Daarna kan het reguliere incassoproces starten ten laste van de rekening vanwaar de 50cent is overgemaakt.

Uiteraard kan je ook kiezen voor een combinatie van genoemde voorbeelden om maximaal rendement te behalen door de doelgroep vaak te verassen met nieuwtjes waardoor men terug blijft komen om geld uit te geven.

Hoe zit het met de logistiek?

Vergeet niet om goed na te denken over de logistiek. Ga je zaken op voorraad aanhouden? Zo ja waar dan? En hoe ga je leveren? Je kunt de producten versturen, maar bijvoorbeeld ook op vaste tijden laten ophalen bij de vereniging. Laatste betekent veel minder werk en kosten. Daarnaast zal dit vaak ook prima passen bij de primaire doelgroep, de leden.

Comments are closed.