Crowdfunding met een onderhandse lening

Een onderhandse lening kan wellicht ook een goede oplossing zijn om geld in te zamelen voor bijvoorbeeld de verbouwing van de kantine of de aanleg van een kunstgrasveld. Verzin het maar. Er zijn vaak genoeg plannen waarvoor nu geen geld beschikbaar is. Wel eens gedacht aan crowdfunding met een onderhandse lening?

Je hebt verschillende crowdfunding platforms waarmee je redelijk eenvoudig geld kunt ophalen. Je vermeldt een doel op zo’n platform en je zet er een verhaal bij om mensen te overtuigen mee te doen en een bedrag uit te lenen of te doneren. Vaak wordt er gevraagd om een donatie.

Het platform vraagt meestal een behoorlijke vergoeding om er gebruik van te kunnen maken. Een deel van het opgehaalde bedrag wordt ingehouden voordat het aan de vereniging wordt overgemaakt. Zie ook 2 voorbeelden: CoCollect en Geef.

Wat is een onderhandse lening?

Simpel, een lening die wordt gegeven aan de vereniging buiten de bank om. De geldverstrekker maakt het bedrag van de lening direct over op de rekening van de vereniging (geldnemer). Dit kan ook zonder notaris. Er moet wel een overeenkomst worden afgesloten. Dit kan mondeling, maar dit is niet verstandig. Zet het op papier en maak er een contract van!

Wat is het voordeel voor de vereniging?

Er zijn 4 belangrijke voordelen.

Je kunt onderhands lenen als de bank “NEE” zegt

Je kunt toch geld lenen, ook als de bank dit niet wil. Als dit het geval is, dan betekent dit waarschijnlijk wel dat de bank de financiële positie van de vereniging te zwak vindt en het risico voor de bank dus te groot. In dat geval moet je de geldverstrekkers van de onderhandse lening hiervan wel op de hoogte stellen.

Je leent tegen lagere rente dan bij de bank

Een onderhandse lening maakt het mogelijk om geld te lenen tegen betere condities dan wanneer je bij de bank leent. Overigens mag het niet zo zijn dat het verschil tussen de rente van de onderhandse lening en die van de bank te groot is. De geldverstrekker krijgt dan misschien gezeur met de belastingdienst, omdat de belastingdienst het dan niet meer als lening maar als schenking beschouwt. De penningmeester weet vast wel hoe dit zit.

Je verbindt leden en vereniging

De vereniging kan zo verschillende leden aan zich binden. De leden schrijven zich in voor de lening en dragen zo bij aan een goed doel waardoor de verbinding groter wordt.

Je kunt meer ophalen door de crowd

Je kunt meerdere kleine bedragen lenen om het voor de geldverstrekkers aantrekkelijker te maken. Crowdfunding dus met een onderhandse lening. Veel particulieren willen en kunnen geen grote bedragen uitlenen, dus op deze manier kun je de meeste leden mee laten doen en is het succes niet afhankelijk van grote sponsoren of enkele leden met een heel goed gevulde portemonnee.

Wat heeft de geldverstrekker er aan?

De persoon die de onderhandse lening verstrekt, kan al snel een hogere vergoeding krijgen dan wanneer iemand zijn spaargeld op de bank zet. Als de vereniging bijvoorbeeld 2% rente betaalt,  dan is dit terwijl dit artikel wordt geschreven al zo’n 1,70% meer dan je van de bank krijgt. Tel uit je winst!

Zijn er ook nadelen aan de onderhandse lening?

Natuurlijk is er ook een keerzijde.

Het risico voor de geldverstrekker is natuurlijk dat het geld niet meer, of slechts gedeeltelijk, kan worden terugbetaald. In het ergste geval is iemand dus z’n geld helemaal kwijt. En dan ontstaat er binnen de vereniging natuurlijke spanning tussen bestuur en de leden die de lening hebben verstrekt.

Je kunt risico’s verkleinen en participatie aantrekkelijker maken door kleinere bedragen te lenen, bijvoorbeeld €50, €100 of €250. Of een veelvoud van €50 tot een maximum van €1000. Hierdoor heb wel meer leden nodig die mee willen doen en moet je ook meer moeite doen om de leningen te administreren.

Het contract

Je moet met elke geldverstrekker een contract afsluiten. Is wel wat werk, maar dat kun je makkelijk automatiseren met jotform of iets was er op lijkt.

Wat wil je vastleggen:

• Met wie je het contact voor de onderhandse lening aangaat
  • Hoe lang de lening loopt
  • Hoe je afbetaald en wanneer
  • Welk rentepercentage je betaalt
  • Op welke rekening je het wilt ontvangen (de rekening van de vereniging)
  • Op welke rekening je de rente over maakt (de rekening van de geldverstrekker)

Voorbeelden van een contract

Klik op deze link en ga naar RocketLower

Via deze link kun je een gratis model contract krijgen bij ABN Amro

Of je klikt hierop voor een ander voorbeeld

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even op Google search zoeken voor meer voorbeelden en informatie.

Jouw ervaring is goud waard

Heb jij ervaring met het opzetten van een onderhandse lening? Laat hieronder dan een reactie achter en help een vereniging.

Een reactie plaatsen