TechSoup: flink besparen op soft- en hardware

Door gebruik te maken van Techsoup kan je besparing oplopen tot meer dan €10.000! Als vereniging heb je vaak niet veel geld te spenderen. Flink besparen op soft- en hardware is daarom ook meer dan welkom.

Wat is TechSoup?

TechSoup werd in 1987 in de Verenigde Staten opgericht. Ondertussen bestaat het programma in meer dan 60 landen. TechSoup Nederland werd in 2007 opgericht door SOCIALware vzw, een Belgische vereniging. Voor de promotie van het programma in Nederland werken ze samen met Stichting GeefGratis.

Doel TechSoup

TechSoup heeft als doel non-profitorganisaties toegang te geven tot donatieprogramma’s van technologieleveranciers. Concreet houdt het in dat je als non-profitorganisatie gratis of tegen zeer gereduceerd tarief gebruik kunt maken van hard- en software van onder andere Microsoft, Symantec, Google, Adobe, Cisco en Bitdefender. Al deze bedrijven leveren hun producten onder die voorwaarden (gratis of tegen een laag tarief) als onderdeel van het beleid dat ze hanteren voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. TechSoup is hiervoor de bemiddelende tussenpersoon. Omdat TechSoup compleet afhankelijk is van de partners met wie ze samenwerken, zijn de gunningscriteria verschillend per leverancier.

Hier vind je het volledige overzicht van donatie- en discountpartners.

Wie mag gebruikmaken van TechSoup?

Om in aanmerking te komen voor het TechSoup programma moet je:

• Een stichting, vereniging of kerkelijke organisatie zijn;
  • deze moet non-profit zijn;
  • daarnaast moet je een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) of SBBI (Sociaal Belang Behartigende Instelling) status hebben.

Registreren

Om gebruik te maken van de donaties en kortingen, moet je eerst registreren. Dat vraagt even tijd, kies dus een moment uit dat je er rustig voor kunt gaan zitten. Je moet behoorlijk wat gegevens invoeren en uit een lijst van activiteiten één activiteit selecteren die het beste overeenkomt met hetgeen jouw vereniging doet. Daarnaast moet je een kopie van de statuten doorsturen. Op basis van die informatie kijkt TechSoup of je voldoet aan de maatschappelijke criteria die hun verschillende donatiepartners hanteren. Binnen maximaal 4 werkdagen hoor je voor welke producten je in aanmerking komt.

Geregistreerd en dan?

Zodra TechSoup jouw registratie heeft goedgekeurd, kun je een bestelling plaatsen. Heeft jouw vereniging geen toegang tot alle producten? Dan kun je op het tabblad ‘Mijn account’ het specifieke status per donor bekijken. Je kunt via de Donatie- en discountpartners pagina ook zien welke criteria een bepaalde donor hanteert.

Hoeveel je van bepaalde producten mag bestellen en hoe vaak hangt af van de leverancier. Ook deze informatie vind je terug op de pagina van de donatiepartner.

Validatietoken

Er zijn donatiepartners die speciale diensten of producten aanbieden voor non-profitorganisaties op hun eigen website. Wil je toegang krijgen tot deze aanbiedingen, dan moet je een TechSoup validatietoken invoeren. Dit is een unieke code die je kunt aanvragen via jouw TechSoup account. Een validatietoken is slechts 60 dagen geldig, vraag het daarom pas aan als je het nodig hebt. Je kunt een onbeperkt aantal validatietokens aanmaken.

Interessante aanbiedingen

Alle donatieprogramma’s hier bespreken wordt te veel, daarom lichten we er een aantal uit die voor haast elke vereniging interessant zijn.

Refurbished hardware

Via TechSoup kun je refurbished hardware kopen van AfB. Er is een speciale selectie van producten, die exclusief verkrijgbaar zijn via TechSoup. Niet alleen ben je zeker van een degelijke kwaliteit (en 1 jaar garantie), ook de prijzen zijn erg fatsoenlijk. Ze bieden de volgende refurbished high-end computerapparatuur aan:

• Laptops
  • Tablets
  • Desktops
  • Schermen
  • Accessoires
Via TechSoup kun je refurbished hardware kopen

Microsoft

Veel verenigingen gebruiken Microsoft producten. Als non-profitorganisatie kun je gebruikmaken van het volgende aanbod:

• Een breed scala aan software.
  • Donaties van permanente licenties. Deze mogen geïnstalleerd worden op de pc’s of servers van de organisatie.
  • Office 365 for Nonprofits: cloud abonnementen, gratis of tegen hoge korting.
  • Een aankooptegoed voor Azure diensten.

Beveiligingssoftware

Ook de beveiliging van je hardware regel je met TechSoup. Zowel Bitdefender als Symantec bieden een donatieprogramma aan.

Tip: gebruik je andere beveiligingssoftware? Kijk dan of deze aanbieder geen aangepaste voorwaarden heeft voor non-profitorganisaties. Veel van hen geven namelijk korting.

Adobe

Adobe heeft producten waarmee je bijvoorbeeld beeld kunt bewerken, websites ontwerpen, nieuwsbrieven maken en video- en audioproducties kunt creëren. Via TechSoup krijg je per donatiecyclus (1 juli tot 30 juni) toegang tot:

• Een korting op de tarieven voor een onbeperkt aantal individuele Creative Cloud All Apps plan.
  • Vier gedoneerde ‘standalone’ Adobe producten.

Google for Nonprofits

Wanneer je bent aangemeld bij TechSoup, krijg je gratis toegang tot producten van Google en diensten die Google specifiek ontwierp voor non-profitorganisaties.

• Ad Grants: een budget van $10.000 (ongeveer €9.000) per maand om te adverteren via AdWords.
  • YouTube: hoogwaardige functionaliteiten om het beste uit jouw YouTube kanaal te halen.
  • G Suite: toegang tot een aantal zakelijke tools, die een efficiënte samenwerking bevorderen.

Conclusie

Hoewel het wat tijd vraagt, kun je erg veel geld besparen door je aan te melden bij TechSoup. Zelfs als je niet in aanmerking komt voor elk donatieprogramma, bespaar je al snel duizenden euro’s.

Dit artikel is geschreven door tekstbureau

VENEFICA