Na 6 stappen extra inkomsten met Google Adsense

Tja, wie wil dat nu niet. Geld verdienen voor de vereniging. Dat kan makkelijk met Adsense van Google. De tegenhanger van Google Adwords. Hoe vaker er op een advertentie wordt geklikt hoe hoger de inkomsten. Het gebruik kost helemaal niets! Lees verder hoe je er gebruik van kan maken.

Google Adsense maakt het mogelijk om advertentieruimte te verkopen die jij op de site van de vereniging ter beschikking stelt. Google Adwords is de tegenhanger, hier wordt advertentieruimte gekocht.

Hoe werkt het nu?

Meld je eerst aan

Meld je aan bij Google Adsense. Hiervoor gebruik je een Gmail account. Zorg er voor dat dit account van de vereniging is en dat die wordt aangemaakt door 1 van de bestuursleden. Klusje voor de secretaris waarschijnlijk.

Wanneer je bent aangemeld krijg je toegang tot een portal waar je allerlei instellingen kunt doen en waar je kunt bijhouden hoeveel geld jij verdient. Verwacht overigens geen duizenden euro’s te verdienen. Elke klik op een advertentie levert een paar cent op. Dit neemt niet weg dat je makkelijk en zonder omkijken toch op jaarbasis een leuk bedrag bij elkaar kunt sprokkelen…

Bij een gemiddelde site wordt er bij 2 tot 5 procent van alle paginaweergaves op een Adsense advertentie geklikt. (Dat wordt de ‘click-through-rate’ of CTR genoemd.) De verdiensten per klik hangen af van het type advertenties en dus van het onderwerp van je website. Een voorzichtige inschatting is dat een gemiddelde klik 15 eurocent opbrengt. (Dat heet de ‘commission-per-click’ of CPC.) Heb je een gemiddelde site, met een CTR van 3% en een CPC van €0.15, dan zijn je verwachte verdiensten dus €4.50 per 1000 paginaweergaves.

Als je bent ingelogd op je Google Adsense account kun je allerlei statistieken van jouw advertentieweergaves inzien: het aantal weergaves, je CTR, CPC, etc. Zo weet je precies waar ruimte ligt voor verbetering!

.. Aldus Google

Koppel de website

Geef aan welke website er gekoppeld dient te worden. Dit is de website van de vereniging.

Maak advertenties

Als jouw site is goedgekeurd door Google, dan kun je advertentieblokken aanmaken van verschillende grootte. De advertenties moeten responsief zijn zodat zij ook mooi op een mobieltje worden getoond. Dit kun je makkelijk instellen.

Als je een advertentieblok hebt aangemaakt, bijvoorbeeld met als naam “Advertenties homepage” dan kun je code ophalen met 1 click.

Code invoeren

Als je de code kopieert dan kun je deze code vervolgens invoeren in 1 of meerdere pagina’s van de vereniging. Je kunt dit vragen aan de webmaster. Kwestie van kopiëren en plakken. Echt niet moeilijk. Kan de webmaster dit niet, dan moet je echt op zoek naar een andere webmaster.

Uitsluiten

Met de optie “Advertenties toestaan” kun je bepaalde gevoelige categorieën uitsluiten voor weergave op de site. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Daten, Politiek en Religie. Doe je dit niet dan is de kans groot dat er en advertentie verschijnt die je niet wilt zien op de site van de vereniging.

Heb je bovenstaande gedaan, dan kun je geld gaan verdienen zonder verder omkijken.

Geld ontvangen

Als je meer dan 70 euro hebt verdiend wordt er pas uitbetaald.