7 essentiële tips voor een succesvolle crowdfunding campagne!

Eerder schreven we al een stuk over crowdfunding. Crowdfunding is een populaire manier om financiële middelen te generen voor je stichting of verening. Het principe is eenvoudig: jij zet een project op één van de crowdfunding platforms en het publiek kan investeren en doneren. Maar hoe zet je nu een succesvolle crowdfunding campagne op? Wij hebben 7 essentiële tips op een rijtje gezet!

1 Zorg dat je een mooie website hebt

Crowdfunding gebeurt grotendeels online. Het is dus belangrijk dat je als stichting online aanwezig bent. Zorg ervoor dat je vereniging een mooie website heeft. Het is belangrijk dat je op deze website transparant bent en informatie over je vereniging verschaft. Zo kom je betrouwbaar over en is het voor potentiële investeerders verleidelijker om in jouw vereniging (of stichting) te investeren.

2 Geef de mensen wat terug

Er zijn verschillende manieren van crowdfunding. Zo kun je simpelweg vragen voor een ‘lening’, maar je kunt ook kiezen voor een donatie. Bij deze manier van crowdfunding wordt daar vaak wat tegenover gezet. Wat bedoelen we hiermee? Je kunt bijvoorbeeld vragen of mensen een donatie willen doen en in ruil krijgen zij een product thuisgestuurd. Ook kun je een wederdienst aanbieden. Heb jij bijvoorbeeld een zwemvereniging en heb jij een crowdfunding campagne opgezet om een nieuw zwembad te financieren? Dan kun je bijvoorbeeld in ruil voor een donatie een X-aantal keer gratis zwemmen aanbieden. Op deze manier wordt het voor mensen verleidelijker om te doneren, omdat ze er ook daadwerkelijk wat voor terug krijgen.

3 Wees specifiek

Het is bij crowdfunding essentieel dat je transparant en eerlijk bent. Het is dus van belang dat alle feiten op tafel liggen en je niets voor jezelf houdt. Vermeld dus op je crowdfunding pagina precies hoeveel geld je nodig hebt en waar dat geld naar toe gaat. Wees specifiek en verhelderend. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn en dat kan eventuele conflicten voorkomen!

4 Maak het persoonlijk!

Mensen zullen niet doneren of investeren omdat het ze een vetpot oplevert. Nee, zij zullen dit doen omdat ze achter jouw project staan. Zorg dus dat je het persoonlijk maakt. Zo zullen mensen zich herkennen in jouw ideeën en eerder geneigd zijn om hun steentje bij te dragen. Mensen willen graag andere mensen helpen, maar dan moet er wel een raakpunt zijn.

5 Analyseer andere crowdfunding campagnes

Onder het motto van ‘beter goed gestolen dan slecht verzonnen’: bestudeer succesvolle crowdfunding campagnes. Bekijk deze campagnes aandachtig en denk na over welke goede punten jij ook voor je eigen campagne kunt gebruiken. Het is dan natuurlijk wel handig om crowdfunding campagnes in dezelfde branche te bestuderen, zodat je ook gelijk een goed beeld krijgt van de doelgroep. Het is natuurlijk niet de bedoeling om deze campagnes letterlijk te kopiëren, maar we raden je wel aan om deze als inspiratie te gebruiken!

6 Wees actief!

Als je bovengenoemde tips hebt toegepast en een knallende crowdfunding campagne voor je vereniging hebt opgezet, dan kan gaat het echte werk pas beginnen. Het actief vragen om een bijdrage is een tijdrovende, maar essentiële klus. Wees actief op Social Media platforms als Facebook en Twitter en schreeuw het spreekwoordelijk van de daken. Crowdfunding draait namelijk om ‘geld vragen’. Schaam je dus niet en ga ervoor. Mensen zullen waarschijnlijk positiever reageren dan je in eerste instantie denkt!

7 Houd rekening met tegenvallende resultaten

Wanneer je een crowdfunding campagne opzet, dan heb je uiteraard een bepaald bedrag voor ogen. Het bedrag dat nodig is om jouw project te realiseren. Het kan alleen voorkomen dat je dit bedrag niet helemaal bij elkaar krijgt. Wat doe je nu? Dat ligt helemaal aan de campagne. Als jij bijvoorbeeld 20.000 euro nodig hebt voor een nieuw zwembad voor jullie vereniging en er wordt maar 10.000 euro opgehaald, dan kan dit natuurlijk niet doorgaan. Wanneer je de overige 10.000 euro niet zelf kunt bijleggen of lenen, dan zul je de donaties moeten retourneren. Als je dit wel kunt doen, dan kun je het zwembad natuurlijk wel gewoon aanleggen. Denk hier van tevoren goed over na. Het zou zonde zijn als je een crowdfunding campagne opzet en je achteraf alle donaties moet retourneren.

Heeft jouw vereniging weleens een crowdfunding campagne opgezet? Zo ja, hoe verliep deze? Laat het ons weten in de reacties hierop.

Een reactie plaatsen