Geld inzamelen voor je vereniging: 6 tips om online succesvol geld op te halen

Of er nou behoefte is aan nieuwe doelen voor op het voetbalveld, hockeysticks voor je plaatselijke hockeyclub of misschien wel een nieuwe kantine bij je tafeltennisvereniging; er moet geld beschikbaar zijn om dit te realiseren. Niet elke vereniging heeft direct geld beschikbaar om zulke mooie projecten direct te realiseren. Geld inzamelen voor je vereniging kan een goede oplossing zijn. Dit kan op verschillende manieren. In dit artikel geven wij zes tips om online succesvol geld in te zamelen voor jouw vereniging.

1. Start een crowdfunding campagne

Door het internet is het mogelijk om geld in te zamelen zonder dat je ergens fysiek aanwezig hoeft te zijn. Crowdfunding is al enorm populair bij projecten waar nieuwe producten aangeboden worden. Dit is echter niet noodzakelijk bij crowdfunding. Er zijn verschillende websites waar je aan crowdfunding kan doen voor jouw vereniging en zo geld in te zamelen. Een paar voorbeelden: crowdfundingvoorclubs en steundeclub.

Er zijn een aantal belangrijkste stappen bij het succesvol creëren van een crowdfunding. Begin met een goed verhaal waarin je de donateur meeneemt in wat je wilt bereiken met de inzamelingsactie voor je vereniging. Daarnaast is het belangrijk om een doel te stellen; maak kenbaar hoeveel je graag wil ophalen met je inzamelactie. Vervolgens kan het nuttig zijn om een video op te nemen bij je vereniging zodat mensen een beeld hebben waarvoor ze doneren. Als laatste is het belangrijk om reclame te maken voor je actie. Hang posters op in je dorp of stad. Laat je vereniging de actie delen op social media en vertel iedereen over je actie!

2. Zoek online een sponsor

Waarschijnlijk heeft je vereniging al meerdere sponsoren. Dit betekent echter niet dat er geen bedrijven zijn die zich nog graag aan je vereniging willen binden! Nagenoeg alle bedrijven hebben inmiddels een website. Ga de websites van bedrijven in jouw omgeving langs en vraag of ze belangstelling hebben in een eventueel sponsorschap voor jouw vereniging of team. Misschien zitten de geïnteresseerde bedrijven wel dichterbij dan je denkt.

3. Verkoop merchandise

Je kent het wel; supporters van een voetbalclub die massaal in het shirt van hun club lopen. Waarom zou je dit niet kunnen realiseren voor je eigen vereniging? Al is het een shirt, waterfles, pet, telefoonhoesje of andere merchandise, als de producten het logo van je vereniging maar bevatten zit je al snel goed. Deze producten kun je vervolgens makkelijk verkopen via de website van je vereniging of via social media om zo geld in te zamelen.

4. Organiseer een digitale veiling

Een veiling is een slimme manier om geld in te zamelen voor je vereniging. Zorg ervoor dat je via de website en social mediakanalen van je vereniging van te voren aangeeft wanneer de veiling plaatsvind. Tip: wanneer je de veiling digitaal doet en online kaartjes verkoopt, is de drempel om een ticket te kopen vaak kleiner voor mensen dan wanneer ze geld uit hun portemonnee moeten halen! Vervolgens is het leuk als mensen via de website en social media de veiling live kunnen volgen. Hierdoor houd je interactie. De prijzen voor de veiling hoeven niet duur te zijn; vraag hiervoor vooral je sponsors!

5. Sms donaties

Je kent de beroemde teksten bij een talentenshow wel; sms de naam van je favoriet naar 0000 en maak kans op een mooie prijs! Deze methode wordt vaak gebruikt door tv-zenders en leveren ze bakken met geld op. Dit is tevens een mooie manier om geld in te zamelen voor je vereniging. Je denkt misschien dat dit veel werk is om op te zetten, maar niets is minder waar. Verschillende providers maken dit bijzonder toegankelijk. Belangrijk is om hier wederom reclame voor te maken op de website van je vereniging en de social mediakanalen!

SMS donaties voor de vereniging.

6. Donatiemogelijkheid op de website

Naast al deze mogelijkheden is er ook nog iets heel simpels, wat je maar éénmalig hoeft te regelen. Wanneer je websitebezoekers de mogelijkheid geeft om te doneren, kan dit zeer lucratief zijn om geld in te zamelen voor je vereniging. Mensen vertrouwen het direct doordat de mogelijkheid zich voordoet via de website van de vereniging. Om mensen goedkoop te belonen voor het doneren kun je kleine voordelen bedenken die mensen ontvangen wanneer ze een bepaald bedrag doneren. Denk aan een gratis toegangsticket bij een donatie van tien euro, een kortingsbon van een sponsor bij twintig euro of een leuke verenigingssjaal bij dertig euro. Door hier creatief mee om te gaan kun je met kleine beloningen veel geld inzamelen voor je vereniging.

Dit artikel is geschreven door Jarne Niens van Viraal Marketing