4 tips voor meer geld in het laatje

Een vereniging is vaak afhankelijk van financiële giften. Hiermee wordt onder meer het sportpark onderhouden, trainingsmaterialen van gekocht en andere attributen voor de club. Financiële giften zijn meestal afkomstig van de gemeente (bepaalde subsidies) of sponsoren. Zeker laatste zijn erg belangrijk voor plaatselijke verenigingen. Het komt vaak voor dat een club niet voldoende heeft aan sponsorgeld wanneer er plotseling extra uitgaves gedaan moeten worden.

Dit betekent dat je zelf creatief moet zijn om extra geld in het laatje te brengen. Met deze vier tips ben je in staat om snel een campagne op te zetten waarmee financiële middelen worden binnengehaald.

1. Start een doneeractie

Het komt hedendaags vaak voor. Je ziet het vaak voorbijkomen op het nieuws; een doneeractie. Je kan bijvoorbeeld hier eenvoudig een doneeractie starten. Binnen een paar minuten zet je al je eigen actie op touw. Het voordeel hiervan is dat je het direct kan verspreiden met de buitenwereld via social media. Binnen drie minuten haal je al de eerste financiële giften binnen.

Zo’n doneeractie dient natuurlijk wel een doel te hebben. Hierdoor is de kans groter dat je als verenging giften binnenhaalt. Een voorbeeld kan zijn ‘geld nodig voor aanschaf van trainingsmaterialen voor Heren 1’. Een algemeen doel als ‘geld nodig voor vereniging’, zal minder donateurs trekken. Men weet namelijk niet het doel van deze actie.

Daarnaast kost het ook haast geen geld om een actie te starten. Zo houdt bovengenoemde platform automatisch 6% in per donatie + 0,82 per transactie. Hierdoor heb je geen opstartkosten.

2. Verkoop Smoothies langs het veld

Met de zomer in opkomst kan je goed inspelen op het weer. Zeker wanneer de zon schijnt. Dit brengt extra kansen met zich mee. Ben je een voetbal- of hockeyvereniging? Ga dan een maand lang elke zaterdag langs de zijlijn smoothies verkopen. Doe dit tegen een leuk tarief, zodat de afzet groot is. Zo moet een kind van 14 met zijn zakgeld ook een smoothie kunnen kopen. Het voordeel is dat je niet alleen geld binnenhaalt…een smoothie is ook nog eens gezond. Dit stimuleert de ‘gezonde voeding’ binnen de vereniging.

Uiteraard kan je dit in de winter ook doen, maar dan bijvoorbeeld met warme chocolademelk. Met een speciale kar kan je langs de zijlijn trekken en mensen voorzien van een warm drankje.

3. Organiseer een Bingo-avond

Dit is een oud, maar erg leuk en effectief concept. Een bingo-avond waarbij de leden kunnen deelnemen. Organiseer dit bijvoorbeeld op de zaterdag, waarbij de meeste leden al bij de vereniging zijn. Hierdoor zal de opkomst ook hoger liggen dan wanneer je dit bijvoorbeeld doet op de dinsdag.

Tijdens de bingo dien je kaarten te verkopen. Ook hier is de tip om het toegankelijk te houden qua prijs. Zo moet een volwassenen als een kind een bingokaart kunnen kopen

4. Maak een club van 100

Een bekend fenomeen in het verenigingsleden is ‘De Club van 100’. Dit is een effectieve manier om jaarlijks extra geld op te halen (naast de huidige sponsoren). De club van 100 is een groep binnen de vereniging die elk jaar 100 euro doneert. Het geldbedrag wordt besteed aan veranderingen binnen de club. Het unieke hiervan is dat De Club van 100 zelf mag beslissen waar het geld naar toe gaat.

Uiteraard moet hier wel wat tegen over staan. Zij worden immers niet zomaar lid van De Club van 100. Geef deze personen bijvoorbeeld toegang tot alle thuiswedstrijden van het eerste team.

Heb jij een ander goed idee?

Als jij een ander idee hebt voor een vereniging, laat dan een reactie op onze site. Help ons om verenigingen te helpen!

Een reactie plaatsen